Storytelling für Finanzprodukte – was ist zu berücksichtigen? Ich habe mir den jährlichen Brief an die Investoren von Warren Buffett (Berkshire Hathaway) angesehen und 7 Lektionen gefunden. Ein Brief übrigens, der länger ist als jeder Beitrag in diesem Blog – und trotzdem spannend. Der von komplexen, abstrakten Produkten handelt – und trotzdem leicht zu lesen ist. Wie macht Buffett das?

7 Lektionen: Storytelling für Finanzprodukte

  1. Nutze Metaphern, Analogien und Vergleiche

    Warren Buffett verwendet bildreiche Sprache, so bleibt sein Text jederzeit anschaulich: In the next 53 years our shares (and others) will experience declines resembling those in the table. No one can tell you when these will happen. The light can at any time go from green to red without pausing at yellow.

  2. Nutze einfache, gut verständliche Sprache

    Warren Buffett versucht nicht, durch Fachbegriffe zu glänzen, im Gegenteil, alles ist klar formuliert, so dass es jeder Anleger verstehen kann: Berkshire’s goal is to substantially increase the earnings of its non-insurance group. For that to happen, we will need to make one or more huge acquisitions. We certainly have the resources to do so.

  3. Erzähle von Menschen, nicht von Zahlen allein

    Es ist erstaunlich, wie wenige Zahlen Buffett benötigt, um sein Geschäft zu erklären. Er zeigt die Sachverhalte auf und die Entscheidungen, die sich aus den Zahlen ergeben und macht diese so verständlich. Und er betont das Menschliche hinter den Zahlen, wie hier: Once a CEO hungers for a deal, he or she will never lack for forecasts that justify the purchase. Subordinates will be cheering, envisioning enlarged domains and the compensation levels that typically increase with corporate size. Investment bankers, smelling huge fees, will be applauding as well. (Don’t ask the barber whether you need a haircut.) If the historical performance of the target falls short of validating its acquisition, large “synergies” will be forecast. Spreadsheets never disappoint.

  4. Verschweige deine Fehler nicht

    Durch solche Sätze entsteht Vertrauen: I’ve made some dumb purchases.

  5. Teile deine Werte

    Warren Buffett erklärt, warum er Dinge tut oder lässt. So werden seine Werte als Anleger sichtbar und Kunden können sich auf einer tieferen Ebene mit Berkshire Hathaway verbinden: Our aversion to leverage has dampened our returns over the years. But Charlie and I sleep well. Both of us believe it is insane to risk what you have and need in order to obtain what you don’t need. We held this view 50 years ago when we each ran an investment partnership, funded by a few friends and relatives who trusted us. We also hold it today after a million or so “partners” have joined us at Berkshire.

  6. Schaffe selbst den Rahmen für Storys

    Warren Buffett inszeniert eine Wette: gemanagte Fonds gegen Index Fonds. Er sagt: Auf längere Sicht (10 Jahre) haben Index Fonds die bessere Performance und gemanagte Fonds die höheren Gebühren. Die Anleger können so live erleben, wie sich die Dinge entwickeln. In diesem Brief an die Anleger kommentiert er das Ergebnis: “The Bet” is Over and has delivered an unforeseen Investment Lesson … a virtually cost-free investment in an unmanaged S&P 500 index fund – would, over time, deliver better results than those achieved by most investment professionals, however well-regarded and incentivized those “helpers” may be.

  7. Erzähle von dir und deinen Gegenspielern

    Warren Buffett erwähnt immer auch seine Gegenspieler und versucht, dabei möglichst lässig auszusehen. So wie hier: A final lesson from our bet: Stick with big, “easy” decisions and eschew activity. During the ten-year bet, the 200-plus hedge-fund managers that were involved almost certainly made tens of thousands of buy and sell decisions. Most of those managers undoubtedly thought hard about their decisions, each of which they believed would prove advantageous. In the process of investing, they studied 10-Ks, interviewed managements, read trade journals and conferred with Wall Street analysts.

    Protégé and I, meanwhile, leaning neither on research, insights nor brilliance, made only one investment decision during the ten years. We simply decided to sell our bond investment at a price of more than 100 times earnings (95.7 sale price/.88 yield), those being “earnings” that could not increase during the ensuing five years.