Wie geht das, eine präzise Vision schildern? Schließt sich das nicht aus? Ist eine Vision nicht vielmehr das Gegenteil von Präzision, eine Idee, ein Traum?

Nein. Eine Vision braucht Präzision, um ansteckend zu sein, um den Funken überspringen zu lassen, um als machbar zu erscheinen. Und sie braucht eine Story. In John F. Kennedys Moon Speech aus dem Jahr 1962 fand ich eine Passage, die nur eine Minute dauert und ein großartiges Lehrstück für eine präzise und mitreißende Vision ist. Storytelling auf höchsten Niveau.

Nachdem er 15 Minuten gesprochen hat, sagt der Präsident der USA:

„Space expenditures will soon rise some more, from 40 cents per person per week to more than 50 cents a week for every man, woman and child in the United Stated, for we have given this program a high national priority–even though I realize that this is in some measure an act of faith and vision, for we do not now know what benefits await us.

„A giant rocket on an untried mission“

But if I were to say, my fellow citizens, that we shall send to the moon, 240,000 miles away from the control station in Houston, a giant rocket more than 300 feet tall, the length of this football field, made of new metal alloys, some of which have not yet been invented, capable of standing heat and stresses several times more than have ever been experienced, fitted together with a precision better than the finest watch, carrying all the equipment needed for propulsion, guidance, control, communications, food and survival, on an untried mission, to an unknown celestial body, and then return it safely to earth, re-entering the atmosphere at speeds of over 25,000 miles per hour, causing heat about half that of the temperature of the sun–almost as hot as it is here today–and do all this, and do it right, and do it first before this decade is out–then we must be bold.“

Was lernen wir daraus für unser Storytelling? Für die Art, wie wir Visionen kommunizieren? Mir erscheinen sechs Punkte bemerkenswert.

Präzise Vision, das sind die entscheidenden Punkte:

  1. Verbinde die Vision mit den Menschen – auch die Anstrengungen und Kosten, die an die Umsetzung deiner Vision geknüpft (Space expenditures will soon rise some more, from 40 cents per person per week to more than 50 cents a week for every man, woman and child in the United Stated)
  2. Spreche ehrlich über die Chancen der Realisierung (that this is in some measure an act of faith and vision, for we do not now know what benefits await us)
  3. Zeichne das Bild der Zukunft entlang von greifbaren Fakten (that we shall send to the moon, 240,000 miles away from the control station in Houston, a giant rocket more than 300 feet tall, the length of this football field)
  4. Unterstreiche die Herausforderung (made of new metal alloys, some of which have not yet been invented, capable of standing heat and stresses several times more than have ever been experienced)
  5. Beschreibe einen klaren Erwartungshorizont (do all this, and do it right, and do it first before this decade is out–then we must be bold)
  6. Und das ist für mich der entscheidende Punkt: Erzähle von einer Reise, einer Reise, die jeder deiner Zuhörer macht (a giant rock … on an untried mission). Es ist eben nicht nur die Reise (und Rückkehr!) der Astronauten zum Mond, sondern eine Reise Amerikas in eine neue Ära.